Bambujunailua ja muita juttuja Battambangista

Nyt viedään viimeisiä Kambodzan suhteen! Tiistaina lennetään Malesiaan ja vitsit, että ollaan valmiita! Meillä on nyt lähes kuukausi Kambodzassa takanapäin, kiva kuukausi kylläkin, mutta olemme molemmat sitä mieltä, että parikolme viikkoa olisi helposti riittänyt. Nyt kuitenkin vielä reissusta Kambodzan luoteisosaan, Battambangiin, lähelle Thaimaan rajaa.

Battambang on Kambodzan toiseksi suurin kaupunki. Tätä ei olisi kyllä paikanpäällä millään arvannut, sillä kaupungista sai todella uneliaan vaikutelman. Paikallisia näkyi katukuvassa yllättävän vähänlaisesti, turisteja taas ei lähes ollenkaan. Iltaisin kadut ja vähäiset auki olevat ravintolat loistivat tyhjyyttään. Olimme selvästi vihdoin eksyttäneet itsemme reppureissaajien polulta.

Kaupungin ulosanti on selvästi köyhempi verrattuna muihin vierailemiimme kaupunkeihin, mutta toisaalta Battambang varmasti on myös aidoin näkemämme kambodzalainen kaupunki. Paikalliset vaikuttivat aidon ystävällisiltä ja kaduilla sai kävellä suhteellisen rauhassa, mitä nyt eksoottisen vaalea ulkomuotomme välillä uteliaita katseita herättikin.

Turistien poissaolo kieltämättä jäi vähän ihmetyttämään, kaupungissa on kuitenkin aika paljon nähtävää ja koettavaa.

20190906_115131 (2)

20190905_114423 (2)

Bamboo Train

Ensimmäisenä päivänä Battambangissa päätimme lähteä bambujunailemaan. Bambujunia on joskus aikoinaan käytetty tavarankuljetukseen Battambangin alueella. Nykyään sen kyydissä turistit voivat tutustua alueen maaseutuun.

20190904_162033 (2)

20190904_170104 (2)

Bambujuna on juuri niin turvallinen kulkuväline, miltä se näyttääkin. Ei siis varmastikaan turvallisuuden multihuipentuma. Periaatteessa se on vain puulankku, jolla ajetaan junarataa pitkin. Kuulemma samaa junarataa, jolla oikeat junatkin kulkevat. Jos toinen bambujuna tulee kesken matkaa vastaan, on jomman kumman nostettava oman junansa raiteilta ja päästettävä toinen ohi. Jos oikea juna tulee vastaan, tehdään toimitus varmasti astetta rivakammin. Onneksi ei jouduttu sitä sentään kokemaan. Tai toivottavasti kukaan ei joudu. Bambujunareitin lopussa juna käännetään takaisin päin nostamalla se ylös radalta ja yksinkertaisesti kääntämällä toisinpäin. Best.

Junareitti kestää arviolta noin 15 minuuttia suuntaansa. Päätepisteellä on paikallisten kyläläisten kojuja ja taktinen kymmenen minuutin tauko. Tauosta on vaikea selvitä ostamatta mitään. Ei siksi, että turistikrääsä olisi niin erityisen hienoa ja houkuttelevaa, vaan yksinkertaisesti koska siellä ei ole paikkaa mihin paeta. Me selvittiin dollarin rannerenkailla ja kahdella oluella. Ei paha.

20190904_164430 (2)

Bambujuna kannattaa kokea, koska sen kyydissä on ihan todella hauskaa. Vähän kuin kesyssä vuoristoradassa olisi. Siinä olutta juodessa ja maisemia katsellessa kyllä kelpasi pohottaa maaseutua eteenpäin.

Bambujuna maksoi 5 dollaria ja tuktuk Battambangin keskustasta paikanpäälle hieman alle 2 dollaria.

Phnom Samphoun Bat Cave & Killing Cave

Toisena päivänä vuokrattiin skootteri ja lähdettiin suunnistamaan Phnom Samphoun kylään noin 11 kilometrin päähän Battambangista. Ajateltiin, että koska tiet vaikuttavat melko rauhallisilta täällä päin, selviäisimme kommelluksitta paikanpäälle. Vaikka populaa tiellä ei ollut yhtä paljon kuin vaikka Phnom Penhissä, kyllä nämä harvat ja valitut tiellemme sattuneet parastaan pistivät. Teitä ajettiin surutta väärillä kaistoilla ja väärään suuntaan. Koita siinä sitten selvitä ilman sydänkohtausta.

Perille kuitenkin päästiin ja koska olimme ajoissa, päätimme käydä ensin katsomassa Kambodzan kansanmurhan aikaisen Killing Caven. Kyseessä siis kansanmurhan aikoihin teloituspaikkana käytetty luola. Ihmiset ensin tapettiin luolan suulla ja sitten heitettiin luolan syvyyksiin. Näitä aikoinaan tähän tarkoitukseen käytettyjä luolia on ilmeisesti alueella monia.

20190905_164117 (2)

20190905_163747 (2)

Tämä traagisen historian omaava luola oli harmi vain pilattu roskilla. On vaikea ymmärtää miten ihmiset kehtaavat roskastaa tämmöisia paikkoja. Lisäksi oli ihan sairaan surullista katsoa miten alueella liikkuvat kanat ja apinat söivät ihmisten luontoon heittämää muoviroskaa. Ollaan monesti meidän matkalla mietitty sitä, kuinka paljon muovia meidänkin elimistöön on syömämme ruoan kautta täällä joutunut.

Killing Cavella kannattaa muuten varautua lapsiin, jotka ihan kysymättä alkavat opastamaan alueella ja lopuksi vaatimaan rahaa. Meillekin kävi niin, mutta koska olin lukenut asiasta etukäteen, ehdimme kieltäytyä heti kun tajuttiin, mitä oli tapahtumassa. Näissä tapauksissa kannattaa aina muistaa, että rahat harvoin menevät lapselle itselleen/lapsen hyväksi, ja lapsia käytetään tämän kaltaisissa jutuissa ihan varta vasten koska turistien on vaikeampi sanoa heille ei. Ostamalla jotain lapsikauppiaalta (varsinkin Phnom Penhissä näitä on PALJON) tai palkkaamalla heitä oppaiksi voi vahingossa edesauttaa lasten hyväksikäyttöä.

20190905_162924 (2)

20190905_170415 (2)

Pyörittyämme hetken skootterilla suurella kukkulalla, jolla Killing Cave sijaitsi, palasimme sen alapuolelle järjestetyille tuoleille istuskelemaan. Jonkin matkan päässä edessämme olevassa kalliossa näkyi suuri luola, josta aika tasan kello 17.30 lähti miljoonittain lepakoita saalistamaan. Tasainen lepakkovirta kesti tunnin verran, josta katsoimme puolet. Siinä tuli muutaman kerran hieraistua silmiä, että vieläkö niitä vain riittää. Kun pääsimme 11 kilometrin päähän takaisin hostellillemme, pyöri suuri joukko lepakoita meidän huoneen parvekkeen edessä. Aika hullu kokemus.

20190905_173001 (2)

20190905_173037 (2)

Pääsylippu Killing Cavelle maksoi 2 dollaria, lepakoita sai katsoa ilmaiseksi.

Wat Samroung buddhalaistemppelit

Viimeisenä päivänämme kävimme Wat Samroung temppelialueella kiertelemässä. Alueella oli sekä uudehko temppeli että vanha, 1700 luvun alussa rakennettu temppeli. Yllätys yllätys, tämäkään alue ei ole kansanmurhalta säästynyt, vaan tälläkin temppelialueella on murhattu yli 10 000 ihmistä. Niin sairasta. Jokaisessa paikassa, jossa ollaan tämän kuukauden aikana reissattu, on ollut useita tämänkaltaisia paikkoja. Se antaa aika selvän kuvan siitä, kuinka isosta ja sairaasta asiasta tässä vain muutaman kymmenen vuoden takaisessa kansanmurhassa oli kyse.

20190906_171204 (2)

20190906_165937 (2)

20190906_165624 (2)

20190906_172153 (2)

Jos joku muuten haluaa tutustua Kambodzan kansanmurhaan ihan kotisohvalta käsin, kannattaa katsoa Netflixistä elokuva nimeltä Ensin he tappoivat isäni (First they killed my father). Itse en ole vielä tätä elokuvaa ehtinyt katsomaan, mutta luin kirjan, ja se oli yksi vaikuttavimmista kirjoista, joita olen koskaan lukenut.

Nyt lopuksi ottaisin vielä Malesia vinkkejä vastaan! Mitä maassa kannattaa ehdottomasti nähdä? Onko budjettiystävällisiä majoitussuosituksia? Entä Malesia aiheisia blogipostauksia? Kiitoskiitoskiitos jo etukäteen!

10 comments

1. Maiju · syyskuu 8

MIelenkiintoista lukea Kambodzasta lisää. Kävimme viime syksynä Siem Riepissä 5 päivää Vietnamin välissä. Vaikka Angkor Wat ja temppeli oli upeat, niin jotenkin kokonaisuudessaan se kaupunki ei sytyttänyt. Suorastaan ärsyynnyin niistä jatkuvista peräänhuutelijoista jotka tarjosivat kyytiä ja pilveä.

• Elsa · syyskuu 9

Samaistun todella tohon ärsyyntymiseen 🙈 eniten ärsyttää kun jotkut kuskit eivät vaan usko, vaan vaikka on kieltäytynyt 3 kertaa, silti jaksaa tyrkyttää. Vaiks toisaalta työtähän ne vaan tekee, ei varmasti ole helppoa tienata tarpeeksi rahaa tuktuk kuskina koska niitä on siellä niin järjetön määrä. 😁

2. Olimme jouluna Siem reaoissa neljä yötä. Olisi ollut kyllä kiva käydä muuallakin Kmbodzassa. Onpa ollut teillä omituinen kaupunki. Missä väki lie ollut?

• Elsa · syyskuu 10

Jep, low season voi varmasti osittain selittää asiaa, mutta kummaa silti 😁 luulisi että maan toiseksi suurimmassa kaupungissa olisi aina paljon porukkaa.

Liked by 1 henkilö

3. Jossus Travelpics · syyskuu 10

Minne päin Malesiaa matkustatte? Minä matkustin Penangiin tammikuussa ja siellä oli paljon nähtävyyksiä joten Kek Lok Si-temppeli, kansallispuisto ja Georgetownin vanhat rakennukset ja katutaide.
    Sain käsityksen että Georgetownissa oli paljon reppumatkailijoita, joten sieltä varmasti löytyy halpoja majoituspaikkoja.

• Elsa · syyskuu 10

Meillä ei ole vielä tarkkoja suunnitelmia muuta kuin että singaporeen pitäisi päästä kuun lopuksi 😊 kiitos vinkeistä!!😊

4. sanniiiiih · syyskuu 11

Mielenkiintoisissa maissa matkustatte! Varmaan ajatuksia herättäviä olleet nuo kansanmurhapaikat….
    Mun blogin pari uusinta juttua on Malesiasta! 😊 Vinkkejä löytyy Kuala Lumpuriin ja Langkawiin!

5. FAMMO MATKALLA · syyskuu 11

On varmaankin vaikeaa yrittää hankkia rahaa elämiseen tuollakin. Lapsityö on tietysti ongelmallista, kaikkien lasten tulisi saada käydä koulua.

• Elsa · syyskuu 12

Jep totta. Kaikista pysäyttävintä on ollut nähdä ihan pieniä, ehkä kolmevuotiaita lapsia kerjäämässä ja kulkemassa yksin Phnom Penhissä myöhään illalla. Se tekee jo aikas pahaa.